OSVETLENIE


   Osvetlenie - LED auto žiarovky, xenóny a halogénové žiarovky

Vidieť a byť videný – to je jedno z najhlavnejších pravidiel bezpečnej cestnej premávky. Na tému svetiel, neónov, žiaroviek a iných prídavných resp. aftermarket prvkov tejto automotive kategórie sa vedú debaty už dlhé roky, pretože mať pekné alebo upravené auto je úžasné, no konktraproduktívne, ak ho ostatní šoféri nevidia alebo sú nedajbože oslňovaní nekvalitnými zástavbami a úpravami. Samozrejme, všetci máme radi efektné nočné úkazy, no všetko musí byť vybrané a montované s rozumom. Časy Fast and Furious sú už za nami, no tento trend sa opatrne vracia späť a preto je veľmi dôležité robiť nielen svetelný tuning s rozumom. Slovíčko nielen je tu zámerne, pretože dnešný článok sa netýka len upravených vozidiel, ale aj tých sériových či daily áut, ktorých majitelia túžia po kvalitnejších svetlách, smerovkách a pod. Tak sa pohodlne usaď a pozrime sa spoločne na tému osvetlenia.

FUSION.sk nie je len o fajnových diskoch, bodykitoch a podvozkoch, zabudnúť netreba ani na osobitnú kategóriu osvetlenia ako takého – do auta aj mimo neho. Pretože kvalitné osvetlenie auta je rovnako dôležité ako napríklad mať pneumatiky v poriadku. Tak či onak, vybrať si ten správny typ žiarovky, lampy alebo pracovného svetla nie je vždy tak jednoduchý úkon, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Kategória „Osvetlenie“ na FUSION.sk obsahuje príliš veľa produktov na to, aby si ju obišiel len tak, bez hlbšej analýzy :) Celú ponuku najrôznejších typov žiaroviek, LED smeroviek, LED denného svietenia, LED osvetlenia ŠPZ, odporov, pracovných svetiel atď. nájdeš na združenom linku --->

LED auto žiarovky, Xenóny alebo Halogén?

 

Technológie svetiel a žiaroviek, ktoré v súčasnosti považujeme za bežné, boli v minulosti výraznými technologickými novinkami a posunom vpred. Hoci ich používa celý automobilový priemysel, len málo ľudí v skutočnosti vie, ako sa žiarovky do svetiel vyvinuli z jednoduchých halogénových lámp v 80. rokoch 19. storočia na zložité LED zostavy v súčasnosti. Vybrať si preto ten správny typ žiarovky pre svoju aplikáciu môže byť pomerne náročné a nie každý sa v tomto „cíti doma“. Preto si v skratke niečo povieme o základných rozdieloch medzi halogénom, xenónom a LED osvetlením.

Halogénové žiarovky

Najbežnejším typom žiaroviek boli aj sú halogénové žiarovky, tie poznáš z najrôznejších typov automobilov z minulosti aj súčastnosti - žiarovka je vyrobená zo sklenenej obálky, ktorá je schopná odolávať veľmi vysokým teplotám a ktorá obsahuje plyn, zvyčajne kombinácia argónu a dusíka, spolu s volfrámovým vláknom. Vlákno sa zahreje na približne 2500 stupňov celzia vďaka čomu žiari a produkuje svetlo. Keď sa halogénová žiarovka dostane na koniec svojej životnosti, zvyčajne sa to stáva preto, že volfrám vo vlákne sa vyparuje, pričom sa usádza na skle a spôsobuje, že sa vlákno v určitom bode roztrhne a stane sa nefunkčným.

Výhody halogénových žiaroviek:

- jednoduchá výmena

- jednoduchý konštrukčný dizajn

- nízke výrobné náklady

- veľmi prijateľná cenová dostupnosť

Nevýhody halogénových žiaroviek:

- energetický nešetrné

- náchylné na poškodenie neopatrnou inštaláciou (pri výmene sa netreba dotýkať sklenenej banky)

Xenónové výbojky a celé prestavbové sady

Xenónové svetlá sú tú s nami od prvopočiatkov deväťdesiatych rokov, kedy sa prvý krát objavili napríklad na limuzíne BMW 7. Ich popularita rástla veľmi intenzívne a dodnes sú používané na väčšine vozidiel, aj keď nie ako štandardná výbava u všetkých. Princíp xenónových svetlometov by sa dal prirovnať k neónovej trubici – uzavretá sklenená banka je naplnená plynom a ukončená elektródou. Xenónové výbojky používajú zmes kovu a halogenidu a spoliehajú sa na xenónový plyn len počas štartu. Je to preto, že jedným z hlavných problémov so xenónovými výbojkami je čas potrebný na to, aby plyny vo vnútri dosiahli svoju prevádzkovú teplotu a poskytli silné svetlo.

Xenónový svetlomet je oveľa účinnejší, pokiaľ ide o množstvo vyrobeného svetla v porovnaní s halogénovými svetlometmi, avšak musí byť perfektne nastavený. V opačnom prípade hrozí výrazne oslepovanie protiidúcich vozidiel – to sa deje väčšinou v prípadoch, kedy sú xenónové výbojky inštalované do svetlometov, ktoré na to neboli konštruované. Dôležité je tiež farebné spektrum udávané v kelvinoch, čím vyššie číslo, tým studenší a intenzívnejší svetelný tok je.

Výhody xenónových žiaroviek:

- dlhšia životnosť oproti halogénovým žiarovkám

- výrazne vyššia svietivosť oproti halogénovým žiarovkám, 3000lm vs 1400lm

Nevýhody xenónových žiaroviek:

- výrazné oslnenie v prípade zle nastavených svetiel

- vyššie obstarávacie náklady

- výrazne zložitejší systém oproti halogénovým žiarovkám – nutnosť tzv. štartéra

LED žiarovky

LED žiarovky LEDky predstavujú pomerne veľký prelom a pokrok nielen v automobilovom svete – predstavujú unikátny systém svietenia, ktorý produkuje jasné svetlo pri veľmi malej spotrebe energie, čo má význam najmä v elektromobiloch, kde sa musí pozerať na každý ušetrený watt. Navyše vďaka svojej malej veľkosti umožňujú LED diódy skvelú manipuláciu, pričom výrobcovia sú schopní vytvárať najrôznejšie druhy tvarov a zostáv, ktoré tak dokonale ladia s konkrétnymi potrebami.

Azda najväčšou nevýhodou LED žiaroviek je produkcia tepla kľúčových komponentov. Deje sa tak najmä v spodnej časti vysielača (hlavne čip), čím vzniká potenciálne riziko pre susedné zostavy a prepojovacie káble. Aby sa zabránilo ich taveniu, potrebujú svetlomety určitý chladiaci systém, pričom chladiace systémy sú umiestnené v motorovom priestore. Dôvod, prečo sú LED svetlomety drahšie je presne táto potreba navrhnúť a zaviesť ich do auta tak, aby boli dodržané bezpečnostné opatrenia a samozrejme vyššia svietivosť. Jednoduchšie povedané, LED žiarovky potrebujú dodatočné chladenie, čo môže byť problémom pri istých typoch svetlometov.

Výhody LED žiaroviek:

- kompaktné rozmery umožňujúce najrôznejšie tvary a aplikácie

- veľmi nízka spotreba energie

- výrazne jasnejšie ako halogénové žiarovky

Nevýhody LED žiaroviek:

- vysoké výrobné náklady a výrazne zložitejšia konštrukcia

- nutnosť dodatočného chladenia

Ako sme sa bavili na začiatku - vybrať si ten správny typ žiarovky nie je vždy tak jednoduchý úkon, ako by sa mohlo zdať. Typov, druhov a značiek je nekonečné množstvo a my vo FUSION.sk chceme, aby pre Teba výber a nákup nebol utrpením, ale zážitkom. Preto sme pre Teba po dlhých mesiacoch príprav a ladenia spustili „žiarovkový filter“ podľa typu auta. Nemusíš už viac zisťovať, aké typy žiaroviek na aute máš – stačí si zvoliť svoj model auta a ponuka ti sama ukáže, čo potrebuješ :) Taktiež si žiarovky vieš filtrovať špecificky podľa parametrov.


Kategórie

1 ...
Typ pätice: PK32d-5
Typ žiarovky: D3S
Farba svetla: 4300K
28,7
1 ...

Najdôležitejšie informácie 1x mesačne získate prihlásením sa k odberu nášho newslettru.

Krátke novinky:

Disk týždňa - BBS FI-R !

... zobraziť článok

Disk týždňa - 2Forge ZF5 !

... zobraziť článok

Disk týždňa – 3SDM 0.04 !

... zobraziť článok

Archív noviniek ...
POZOR! Na sklade už iba  ks
Prejsť do košíka Pokračovať v nákupe