Fusion magazín: Lancia Beta

Tak začnime pekne po poriadku. Písal sa rok 1973, kedy model Beta nahradil Lanciu Fulvia. Toto auto sa počas svojho pôsobenia na závodných tratiach stalo neoddeliteľnou súčasťou svetového motoršportu, čo naplno ukázalo v roku 1972 po víťazstve v IMC, ani v súčasnej dobe neostalo zabudnuté a stalo sa čoraz vyhľadávanejším klenotom v rukách zberateľov. Model Fulvia nastavil laťku kvality automobilov Lancia poriadne vysoko a od novej Bety sa očakávali len tie najlepšie výkony. Ihneď po zahájení výroby a splnení podmienok homologácie (minimálny počet sériovo vyrobených vozidiel), boli v roku 1974 tieto vozidlá nasadené do rôznych regionálnych, ale i európskych seriálov rally.

Jednu takú Lanciu sme našli v malej dedinke Sielnica na strednom Slovensku. Konkrétne ide o prestavbu dobového vozidla Lancia Beta, a to v prevedení Coupé. V nenápadnej dielni mimo dediny nás privítala malá skupinka nadšencov automobilovej histórie. Za dverami tejto dielne sa nedalo nevšimnúť si dve nádherné, do detailov prepracované vozy značky Lancia. Prvá, už spomínaná, Beta a hneď vedľa nej rovnako krásna Delta. Hneď nám napadla otázka, prečo práve Lancia? Tak sme sa to opýtali koordinátora MTB Racing Teamu, Marcela Beníka.

 

„Od začiatku našej, nielen športovej činnosti sa zaoberáme primárne talianskými autami, a preto sa naša pozornosť nevyhnutne sústredila na tento segment. A prečo história? No preto, že má ducha, štýl a určitú eleganciu, ktorá súčasným, aj keď tiež veľmi pekným a výkonným autám veľakrát chýba. Je to v našich očiach krásne a jedinečné auto, z ktorého máme veľkú radosť a sme hrdí na to, že sa nám ho podarilo znovu priviesť k životu. Sme radi, že ho môžeme predviesť divákom na slovenských, ale i európskych tratiach, širokej verejnosti na rôznych podujatiach, ale aj kamarátom a pretekárom v depe.“

A skutočne majú byť na čo hrdí, veď po splnení náročných požiadaviek FIA bolo vozidlo homologované a prešlo testovaním do skupiny H1-GTS26, čo ho oprávňuje zúčastniť sa i pretekov rally, prípadne iných disciplín organizovaných FIA.  Je nutné pripomenúť, že títo chlapci sú na tratiach nováčikovia, keďže rokom 2017 sa začína ich, len druhá sezóna. V tej prvej postavili repliku automobilu Lancia DELTA HF Integrale MARTINI RACING, ktorá bola certifikovaná do skupiny historikov, a s ktorou sa nám podarilo absolvovať takmer celý seriál PAV – historikov pravidelnosti  v uvedenom roku.  Za tento úspech môže okrem tímu mechanikov talentovaný jazdec, Tomáš Beník, ktorý skončil v celkovom poradí na 3. mieste. Tento rok však presadá do novopostavenej Bety, na ktorej bude reprezentovať farby MTB Racing Teamu na slovenských majstrovstvách pretekov automobilov do vrchu. DELTU prevezme jeho starší brat, a zároveň hlavný mechanik tímu, Marcel Beník, ktorý spoločne s ďalšou posilou nášho tímu, Lukášom Gallikom, pilotom ďalšej Lancie DELTY HF Turbo, posilnia skupinku.

„Jedná sa o autentickú prestavbu dobového vozidla z typového radu LANCIA BETA, a to konkrétne v prevedení COUPÉ, ktorá sa vyskytuje dosť ojedinele. Toto vozidlo sme spolu s technikmi SAMŠ-u stavali na základe homologačného listu FIA do skupiny 4, čím sme pri stavbe boli samozrejme obmedzovaní, a po počiatočných predstavách o konečnej verzii usmernení pre finálnu verziu, ktorá po takmer 6-mesačnej úpornej práci uzrela svetlo sveta.“

  Teda dosť už o problémoch pri stavbe tohto auta, povedzme si niečo o parametroch. Jedná sa o športové coupé vybavené ochrannou konštrukciou spľňajúcou prísne predpisy aktuálnej prílohy J pre závody rally, samozrejme, systémom jednotného sedadla, 6-bodovými bezpečnostnými pásmi a hasiacim prístrojom, čo je štandardom pre súčasné závodné automobily. Tu však všetky výdobytky modernej techniky končia a ďalej nastupuje iba stará a rokmi osvedčená mechanika – teda:

Motor:

radový 4-taktný, 4-valcový, atmosférický, plnený dvoma dvojitými karburátormi WEBER 45 DCOE a upravenými výfukovými zvodmi 4-2-1 s vyústením priemeru 65 mm o objeme 1994 cm, vďaka čomu jeho zatiaľ nezmeraný, a teda predpokladaný výkon vzrástol z pôvodných (na tú dobu úctyhodných) 120 koní na približne 140 – 150 koní, čo v kombinácii s pohotovostnou hmotnosťou 968 kg dáva vozidlu celkom slušnú dynamiku.

Pohonné ústrojenstvo:

je tvorené sériovou mechanickou 5-stupňovou prevodovkou so stálym prevodom 4.46, sériovou suchou jednokotúčovou spojkou a pohonom prednej nápravy.

Zavesenie a pruženie:

predná náprava je postavená na spodných trojuholníkových ramenách a vzperách Mc Pherson s použitím priečneho skrutného stabilizátora. Zadná náprava je tvorená viacprvkovým zavesením tvoreným štyrmi priečnymi a dvoma vlečnými ramenami a vzperami Mc Pherson so skrutným stabilizátorom (veľmi osvedčená koncepcia používaná i  nástupcom tohto modelu – Lanciou DELTA, a pre veľký úspech i u súčasných vozidiel napr. Alfa Romeo 147 či 156).

Brzdy:

sériové kotúčové na obidvoch nápravách, neventilované, priemeru 251 mm s posilovačom brzdnej sily, vpredu zdvojené piesty BENDIX s plávajúcim strmeňom, vzadu jednopiest s plávajúcim strmeňom  BENDIX. Ručná brzda mechanická, ovládaná lanovodmi. Brzdové vedenie je v súlade s prílohou J tvorené medenými trubkami a pancierovými hadicami.

 

Riadenie:

sériové hrebeňové bez posilovača účinku.

Palivový systém:

je tvorený hliníkovou palivovou nádržou vyplnenou bezpečnostnou penou o objeme 20 litrov, pancierovým palivovým potrubím priemeru 8 mm a sériovým mechanickým palivovým čerpadlom.

Elektrický systém:

tvorí sériový štartér, alternátor, akumulátor o kapacite 44Ah, sériová kabeláž vybavená FIA homologovaným odpojovačom palubnej siete a plne funkčné vonkajšie osvetlenie, splňujúce predpisy pre premávku na pozemných komunikáciách.

A na záver pár slov k zvolenej povrchovej úprave karosérie. „Na základe dobovej dokumentácie sa ponúkali dve možné vyhotovenia, a to: 1. MARLBORO, 2. ALITALIA. Vzhľadom na dodržanie ustanovení zákona o zákaze reklamy tabakových výrobkov č.1 nepripadalo do úvahy a zostala schodná iba varianta č.2. Tu však nastala dilema, či použiť pôvodnú schému, ktorá je síce autentická, ale na druhú stranu nie je až tak lákavá a prepracovaná ako súčasná varianta, ktorá na základe dohody s mojimi synmi, a tiež povolenia od nášho konzultanta, Ing. Igora Horáčka, zvíťazila. Teda jedná sa o schému prevzatú od legendárnej Lancie STRATOS, ktorá bola tiež úspešne použitá u FIATA 131 ABARTH Rally.“

Text a foto: www.planetarally.sk

 

Horúce novinky, súťaže, zaujímavosti:

    

Najdôležitejšie informácie 1x mesačne získate prihlásením sa k odberu nášho newslettru.

Krátke novinky:

  Opäť je tu utorok ... opäť sa hlási Jakub a náš FUSION vlog.
Tento krát si pripravil pre Vás aj súťaž o stierače.

... zobraziť článok

3 dôvody prečo nakupovať disky  od FUSION.sk

... zobraziť článok

FUSION Vlog pokračuje ďalším dielom :D

... zobraziť článok

Archív noviniek ...
Prejsť do košíka Pokračovať v nákupe