Technické parametre diskov

  Technické parametre diskov

Určite si kade tade videl najrôznejšie projekty, ktoré vyzerali viac než úžasne – všetky tie perfektné kolesá, dokonalé zníženie/zvýšenie (rozumej fitment), bodykity a pod. Nič z toho ale nie je dielom náhody, ale práve naopak – každý projekt má svoje zákonitosti a to, že toto alebo tamto auto vyzerá perfektne, za tým je zopár hodín premýšľania. Každý disk, ktorý svojimi očami uvidíš obsahuje špecifické technické parametre, vďaka ktorým sa určuje finálny vzhľad a správanie daného disku, fitment nevynímajúc. Čiže ak más v pláne kúpiť si nový set diskov pre svoj projekt alebo daily auto, mal by si byť oboznámený s parametrami diskov a vedieť tak, čo znamenajú a čo ovplyvňujú.

Ak sa momentálne nachádzaš v štádiu výberu a nákupu nových diskov pre svoje auto, tak si zrejme prešiel viacero eshopov s pomerne širokým výberom diskov. A určite nie je nutné zdôrazňovať, že výber diskov nie je jednoduchá záležitosť vzhľadom na extrémne množstvo možností dizajnu, farieb, rozmerov, štýlov a iných aspektov. Povedzme, že zhruba vieš, aký štýl/dizajn hľadáš, no na to, aby si si vybral tie správne disky potrebuješ vedieť veľmi dôležité informácie, čo sa týka technických parametrov diskov. A presne preto sme pre teba pripravili vynovený konfigurátor diskov, vďaka ktorému si nájdeš obutie presne podľa predstáv seba a svojho technického preukazu, resp. Smerovania projektu. Pretože neexistuje lepší pocit, než vedomie perfektného fitmentu.

Ak si si ale neistý svojimi technickými znalosťami, tak ti odporúčame vyklikať si najprv informácie o svojom vozidle a zobrazí sa ti tabuľka s rozmermi, ktoré na dané vozidlo odporúča samotný výrobca. Pretože náš vynovený konfigurátor ti dokáže vypísať disky určené presne pre daný model vozidla podľa oficiálnych údajov výrobcu. To teda znamená, že reálne nepotrebuješ mať pri sebe ani veľký technický preukaz. „Problém“ ale prichádza v momente, ak si vyberáš disky s atypickými rozmermi, aby si vyhovel svojej vlastnej chuti alebo požiadavkám svojho nového projektu. Možno potrebuješ širšie disky, aby si vyÁčkoval gumu, možno musia byť viac dnu, aby sa skryli do blatníkov alebo naopak – aby sa límec zahryzol do lemu atď. Vybrať si parametrovo vhodné disky pre konkrétny účel a vzhľad môže pre nie skúseného petrolheada predstavovať prekážku. Áno, na internete je množstvo kalkulačiek, ktoré ti po zadaní parametrov kolies a pneumatík vyhodia výsledok v podobe fitmentu, no vedieť sa orientovať v mori písmen a číslic nemusí byť na škodu.

Každý disk v niektorej zo svojich častí obsahuje rôznu kombináciu čísel a písmen, ale vždy v rovnakom poradí a tvare. Predstavujú základné parametre pre určenie spôsobilosti disku na danú aplikáciu a zároveň hovoria o tom, aké pneumatiky sú pre daný disk vhodné/nevhodné. Ako príklad nám poslúži označenie disku: 7Jx16 H2 ET45 5x112 x 57.

7 šírka disku v palcoch (1 palec = 2,54 cm)

J tvar pätky disku

16 priemer disku v palcoch

H2 typ profilu disku, zodpovedá pevnosti disku

ET45 zális v mm, čim je väčší, tým je koleso viac dnu, resp. Viac skryté pod blatníkom a čím je menší, tým je koleso viac von, resp. menej skryté

5x112 rozteč - počet dier (5) krát priemer roztečnej kružnice v mm (112) 57

Center bore (CB) - priemer stredového otvoru v mm

Šírka disku

Je uvedená v palcoch (napr 7). Ide o údaj, ktorý udáva výslednú šírku disku, na základe ktorej sa určuje vhodný typ, resp. rozmer pneumatiky. V prvom rade by si sa mal držať odporúčaní tvojho technického preukazu a výrobcu auta, na ktorý daný disk obuješ .. no ak chystáš nejaký zaujímavý projekt a nie si len šofér z bodu A do bodu B, je tento údaj pre teba veľmi lákavý. Širší disk ti totiž umožní obuť štandardnú gumu (podľa techničáku) a dosiahnuť tak „áčko“, tzn. pneumatika bude po krajoch zošikmená a v niektorých prípadoch odhalí límec kolesa. Čo v kombinácií so zníženým podvozkom alebo vzduchom ti zabezpečí krásny fitment a obľúbenosť v partii.

Priemer disku

Priemer disku uvádzaný v palcoch ( napr. 16") a musí byť vždy zhodný s priemerom použitej pneumatiky.

PCD - rozteč

Udáva počet dier na disku a priemer roztečnej kružnice v mm, napr. 5x112, kde 5 je počet dier disku a 112 je priemer roztečnej kružnice (rozteč dier disku). Údaj sa nenachádza v technickom preukaze. Pre niektoré vozidlá (napr. Alfa Romeo, Fiat) sa nevyrábajú všetky disky v presnej rozteči (5x98, resp. 4x98), ale montujú sa disky s roztečou 5x100, resp. 4x100 pomocou príslušenstva na zmenu rozteče (tzv. plávajúce šróby).

Center bore - stredový otvor

Priemer stredového otvoru disku v mm (napr. 57). Údaj nie je uvedený v technickom preukaze. Podobne ako u šírky disku, aj tu ti môže konfigurátor pri výbere disku ponúknuť aj mierne odlišný priemer. Je to z dôvodu, že väčšina diskov je univerzálnych a vymedzuje sa na potrebný priemer pomocou tzv. vymedzovacích krúžkov, ktoré sú súčasťou dodávaných diskov.

ET – zális (offset)

Je to vzdialenosť medzi rovinou prechádzajúcou stredom disku a rovinou dosadacej plochy disku. Udáva sa v milimetroch (napr ET45). Môže sa líšiť od hodnôt v technickom preukaze, ale len v určitej tolerancii udanej konkrétnym výrobcom vozidla. Čím väčšia je kladná hodnota ET, tým viac je koleso schované v blatníku. Čím väčšia je záporná hodnota ET, resp. čím je číslo ET menšie , tým viac koleso vystupuje z blatníka a trčí von.

Pri bežných osobných automobiloch býva ET kladné číslo, pohybujúce sa v rozpätí približne 15 až 55 mm. U niektorých automobilov však ET môže byť nulové alebo dokonca aj záporné, vďaka čomu sa takéto disky hodia pre projekty s rozšírenými blatníkmi.

 

KOMPLETNÚ PONUKU AFTERMARKET DISKOV NÁJDEŠ TU

Horúce novinky, súťaže, zaujímavosti:

    

Najdôležitejšie informácie 1x mesačne získate prihlásením sa k odberu nášho newslettru.

Krátke novinky:

Disk týždňa - Dezent KS !

... zobraziť článok

Disk týždňa – Lenso BSX !

... zobraziť článok

Disk týždňa – 3SDM 0.66 !

... zobraziť článok

Archív noviniek ...
Prejsť do košíka Pokračovať v nákupe