Výrobné typy diskov

   Výrobné typy diskov

Milý zákazníci. Do nášho eshopu www.fusion.sk sme pridali možnosť filtrácie produktov kategórie disky podľa výrobného, resp. technologického typu. Trochu Vám tak uľahčíme proces výberu nového obutia.

Vlastníš auto, ktoré máš rád a chceš Vám dopriať spoločné potešenie v podobe nových a krásnych diskov. Určite sa už veľa z Vás presvedčilo o tom, že vybrať si nové obutie pre svoje auto je častokrát nadľudský výkon. Dnešný trh s aftermarket diskami je tak komplexný, že zvoliť pre seba ten správny produkt je veľmi náročná úloha – typov a štýlov kolies je dnes nesmierne množstvo a pri rozhodovaní o kúpe sú dôležité viaceré aspekty. Nie je to primárne len dizajn, ale kľúčovú úlohu zohráva aj kvalita, s ktorou ruka v ruke ide zároveň aj cena. Technologické postupy výroby diskov sa za posledné roky vyvinuli natoľko, že by bolo dobré trochu si v tom upratať. Tak sa pohodlne usaď, pretože dnes sa dozvieš niečo nové …

Oceľové - hybridné disky

Alebo hovorovo označované tiež ako „plecháče“. Tie poznáme azda úplne všetci, nakoľko sa jedná o najjednoduchšiu a najlacnejšiu možnosť, ako obuť svoje auto. Plechy tu boli a sú v podstate odjakživa a neexistuje „tuner“, ktorý si nimi neprešiel. Ak sa na to pozrieš trochu z diaľky, tak plecháče vôbec nie sú zlou voľbou. Samozrejme, na M3ku ich nedáš, ale v prípade obyčajného daily auta, ktoré nevyžaduje prešpekulované kolesá z hľadiska dizajnu ani kvality, sú oceľové disky dobrou voľbou – sú lacné, sú funkčné, nie je ti ich ľúto a pri správnej starostlivosti, finiši a dizajnovej kombinácie s autom ako takým, vedia vyzerať celkom príťažlivo.

Oceľové disky sú vyrobené zo zliatiny železa a uhlíka. Sú ťažšie, ale sú odolnejšie a dájú sa ľahšie opraviť. Kvôli spôsobu, akým sú vyrobené - vyrezané na lise a zvárané dohromady - neponúkajú všetky estetické možnosti výpletov iných typov kolies. Plecháče sú v podstate dvojdielne kolesá :) Aj keď ich vyššia hmotnosť môže tlmiť akceleráciu, agilitu a palivovú úspornosť, oceľové kolesá môžu ponúknuť väčšiu odolnosť proti nárazovým trhlinám. Môžu byť tiež odolnejšie voči poškodeniu spôsobeným rozmrazovačmi, štrkom a brzdovým prachom, vďaka čomu sú obľúbenejšie pri jazde v zime. Oceľové disky sú všeobecne lacnejšie ako disky hliníkové.

Na rozdiel od diskov z ľahkej zliatiny je odolnosť pri oceľových diskoch hlavnou výhodou. Prasknutie oceľového kolesa je takmer nemožné a jeho ohnutie by vyžadovalo obrovskú silu. Respektíve, oceľový disk pod záťažou nie je možné zlomiť, či prasknúť, ako to je v prípade zliatinového disku, plecháč sa len zdeformuje, resp. poohýba.

Novinkou medzi oceľovými kolesami sú tzv. hybridné disky. Jedná sa o klasické plecháče s dizajnom hliníkového disku a teda za cenu plecháču dostanete koleso s dizajnom elektrónu, čo predstavuje win win situáciu. Jednou z ďalších výhod je, že k hybridným kolesám nepotrebujete kryty kolies ako k štandardným oceľovým diskom. Rozmery hybridných diskov sú identické s originálnymi kolesami a ich použitie je certifikované podľa ECE/EHK bez potreby zápisu do technického preukazu vozidla. Hybridný oceľový disk je tiež vhodný pre použitie so snehovými reťazami a pre montáž sa používajú klasické originálne kolesové skrutky -> www.fusion.sk/disky/hlinikove-disky/alcar-hybrid

CAST - Liate disky

Tiež prezývané ako elektróny, elektríny alebo len disky. Toto pomenovanie vzniklo v časoch, keď sa disky pre automobily vyrábali zo zliatiny menom elektrón (zliatina je na 90% z horčíka a maximálne na 10% z hliníka, prípadne nejaké prímesi ako zinok a mangán). Základ zliatiny dnes tvorí hliník, do ktorého sa pridáva zinok, meď, kremík, horčík, mangán a mnohé ďalšie prvky. Tento typ diskov je najbežnejší a najrozšírenejší v akejkoľvek automobilovej komunite a je tu s nami už niekoľko desaťročí. Drvivá väčšina nielen petrolheadov po kúpe auta ako prvú vec rieši kolesá, pretože nie nadarmo sa hovorí, že disky robia auto. Veľa z nich síce popritom zabúda na ďalšie nesmierne dôležité prvky, ako napríklad znížený podvozok (tým legálnym a poriadnym spôsobom … ), pretože bez nich nové disky nevyniknú tak, ako by mohli. Tak či onak, hliníkové disky sú veľmi žiadaným artiklom a predstavujú úplný základ medzi technologickými typmi kolies.

Prvotnou surovinou pri výrobe týchto diskov je hliník a to v podobe úzkych a dlhých kvádrov. Konečná cena hliníkových diskov je ovplyvnená aktuálnou cenou suroviny a preto je možné zohnať ich niekedy lacnejšie, inokedy drahšie. Na to, aby bolo možné hliníkový kváder vytvarovať do podoby disku, je nevyhnutné ho roztaviť. Samotný tvar disku je vytvorený pomocou formy, do ktorej sa hliník naleje. Po vychladnutí je kontrolovaná kvalita röntgenom, ktorý určí, či je disk dobrý alebo nie. Ak takto skontrolované hliníkové disky prejdú röntgenom a aj kontrolou špecializovaného technika a všetko vyhovuje špecifickým normám, disk putuje na ďalší stage a to vyrezávanie otvorov v disku, ako je stredová diera a samotné upevňovacie diery. Azda najväčšou nevýhodou zlatinových kolies je fakt, že pod istým tlakom radi praskajú a lámu sa. Obecne sú ťažšie než kované a flow formed disky z dôvodu, že vyžadujú väčšie množstvo materiálu pre dosiahnutie konkrétnej úrovne pevnosti a odolnosti.

Nie každý výrobca využíva rovnaký postup výroby diskov a je všeobecne známe, že tí najznámejší výrobcovia majú vlastné špecifické postupy. Vďaka nim sa tieto firmy vedia veľmi dobre odlíšiť od konkurencie, čo im dáva možnosť konkurenčnej výhody a udržania si náskoku na trhu. Zároveň sú takýto výrobcovia schopní priniesť zaujímavé novinky na trh kolies. Proces výroby sa väčšinou odlišuje len v detailoch, no aj tie vedia ovplyvniť niektoré vlastnosti diskov a v konečnom dôsledku aj samotnú prezentáciu daného výrobcu.

FLOW FORMING – Tlakovo tvarované disky

Táto technológia výroby diskov, vo voľnom preklade „kovotlačenie“ je používaná už zopár rokov, no aj tak sa jedná o relatívne nový spôsob výroby diskov. Jedná sa o starú technologickú metódu odvodenú zo starovekého egyptského umenia výroby hlinených nádob na hrnčiarskom kruhu, známeho už v období 3 000 rokov pred n. l. Princíp generovania nových plôch spočíva v tom, že rotujúci polotovar, pôsobením tlačného nástroja (tlačného trecieho nástroja alebo tlačnej kladky) a vysokej teploty, sa postupne plasticky deformuje a nadobúda tvar predom zhotoveného modelu. To znamená, že výlisok disku je doslova tlakom a teplom roztiahnutý na predom pripravenú formu. Vďaka faktu, že daná zmes hliníka je nahrievaná, stláčaná a rozťahovaná v konečnom dôsledku vedie k vyššej hustote materiálu a tým pádom aj pevnosti.

- Kliknite na obrázok pre video ukážku -

Výsledkom je koleso, ktoré je prakticky mixom liateho a kovaného kolesá. Disková časť je vyrobená odlievaním a teda má rovnaké materiálové vlastnosti ako zliatinové koleso. Kým samotný barel je vytvarovaný technológiou flow forming a svojimi vlastnosťami a štruktúrou materiálu sa blíži ku kovaným diskom.

Všeobecne platí, že takýto disk je ľahší, pevnejší a odolnejší. V priemere má koleso vyrobené touto technikou o 25% menšiu hmotnosť, ako koleso z liatiny v rovnakom dizajne a technických parametroch. V porovnaní s bežným odlievaným kolesom je v priemere možné pozorovať zvýšenie pevnosti v ťahu o 20% až 30% na rôznych častiach kolesa. Skvelá prevencia „každodenného nebezpečenstva“ na ceste, ako aj v pretekárskom svete.

FORGED - Kované disky

Vrcholom, ktorý svojmu autu môžeš dopriať sú kované disky – sú extrémne pevné a veľmi ľahké, no tieto vlastnosti sa veľmi výrazne odrazia na cene produktu. Kované disky sú obľúbeným artiklom nielen na tuningovej stance scéne, ale hojne sa využívajú aj v pretekárskom svete. Základným materiálom je zliatina hliníka 6061, ktorá sa používa prevažne v ľahkých konštrukciách pre letecký priemysel. V niekoľkých krokoch, pri vysokých tlakových a teplotných podmienkach, je kovový predlisok tvarovaný do valcovej formy pomocou kovacích nástrojov. Aj napriek tomu, že sa zahrieva, hliník zostáva pevný počas procesu kovania. Pred konečným ochladením sú predlisky diskov spracované hydraulickým lisom, čím sa postupne dostávajú do požadovaného tvaru. Toto „uvedenie do tvaru" znamená kovanie. V ďalšom procese kovania sa predlisok dostáva do už rozpoznateľnej formy disku.

Kované disky majú veľmi vysokú hustotu materiálu, výsledkom čoho je fakt, že takéto disky dosahujú výrazne vyššiu pevnosť pri nízkej hrúbke steny, čo má za následok nižšiu hmotnosť konečného výrobku v porovnaní s odlievanými diskami. Okrem toho je aj povrch vyššej kvality ako pri "odlievanom disku", pretože sa nevyskytujú žiadne vzdušné alebo materiálové bubliny. Každý disk dostane svoj konečný vzhľad v CNC frézovacom stroji. Konkrétny dizajn je v tomto kroku vyfrézovaný, čo dáva každému disku konečnú charakteristiku a vzhľad. Vo finále vznikne disk, ktorý je odolnosťou to maximum, čo v odvetví kolies môžeš dosiahnuť – zničiť ho predstavuje veľmi ťažký oriešok. A práve vďaka faktu, že kované disky majú obrovskú pevnosť pri tenkých lúčoch, je možné vytvárať veľmi špecifické dizajny, ktoré v drvivej väčšine prípadov vyzerajú viac než brutálne.

Čo bude ďalej?

Technológie dnes napredujú extrémne rýchlym tempom a záujem kreatívcov prinášať nové postupy a prekonávať ďalšie technologické hranice je obrovský. Vývoj ide neustále dopredu a s ním aj nové výrobné procesy v oblasti aftermarket obutia, vďaka ktorým sa kultúra okolo diskov zdokonaľuje. Svetoznámy producent diskov HRE najnovšie prišiel s prvým titánovým diskom vytvoreným pomocou 3D tlačiarne a špeciálnych laserových postupov, čo predstavuje obrovskú inováciu na tomto trhu.

- Kliknite na obrázok pre video ukážku -

Horúce novinky, súťaže, zaujímavosti:

    

Najdôležitejšie informácie 1x mesačne získate prihlásením sa k odberu nášho newslettru.

Krátke novinky:

Disky Enkei !

... zobraziť článok

Disky Advanti Racing !

... zobraziť článok

Disky OXXO !

... zobraziť článok

Archív noviniek ...
Prejsť do košíka Pokračovať v nákupe